אנו מתכבדים להגיש לכם סדרה של 5 מאמרים של טובי המורים:

טיק נאת האן, ג’ואן סאת’רלנד, סילביה בורשטיין , צוקיני רינפוצ’ה, ופמה צ’ודרון

על שינוי הרגלים שמעכבים אותנו והדרכים להתגבר עליהם.

מאמר ראשון

השקיית זרעי האושר

האושר גם הוא מנהג, אומר מאסטר הזן תיך נאט האן. כך תוכלו לגרום לו לגדול.

לכולנו יש את היכולת להיות מאושרים. יש בנו זרעי חמלה, הבנה, ואהבה. בכולנו ישנם זרעים טובים רבים של אושר ושמחה. אך בנוסף יש בנו גם את ההרגל לרוץ. האנרגיה חסרת המנוח הזו של חוסר שביעות רצון ומאבק מפרידה אותנו מהרגע הנוכחי ומעצמנו.

במידה מסוימת, אנחנו רצים לקראת דבר מה. אנחנו חושבים שהאושר לא אפשרי כאן ועכשיו, אז אנחנו מנסים לרוץ הלאה אל העתיד. אנחנו חושבים שאם רק נוכל להשיג מספיק כוח, תהילה, עושר, או הערצה מהזולת, אז נהיה סוף סוף מאושרים. אנחנו מקווים שאם נרוץ לקראת הדברים הללו מהר יותר וחזק יותר, נגיע אל האושר.

בו בזמן שאנחנו רצים לקראת דבר אחד, אנחנו מתרחקים מדבר אחר. לכל אחד מאיתנו יש בתוכו סבל, ייאוש, כעס ובדידות. אם אנחנו לא יודעים כיצד לשהות עם הרגשות החזקים הללו, אנחנו רוצים להתרחק מהם מהר ככל האפשר.

מכיוון שאנחנו תמיד רצים, אנחנו לא נמצאים שם עבור עצמנו. אנחנו עסוקים מדי בניסיון להגיע למקום אחר מכדי להימצא עם העצמי שיש לנו כרגע. ואם אנחנו לא מסוגלים לטפל בעצמנו, אנחנו לא יכולים להימצא שם עבור האהובים עלינו. כך שלא רק שאנחנו בורחים מעצמנו, אנחנו גם בורחים מהמשפחה ומהחברים שלנו.

כל הריצה הזאת מסתכמת בעבודה רבה מאד. היא מתישה ויוצרת מתח בגוף ובנפש שלנו. אנחנו רצים משום שהריצה הפכה להרגל, אבל בעזרת תשומת לב מודעת ובחינה לעומק, יש באפשרותנו לשנות את ההרגל המכאיב של הריצה להרגל של אושר.

 

שורשי אנרגית ההרגלים שלנו

מאין מגיעה האנרגיה שדוחפת אותנו לרוץ? עלינו לעצור ולבחון לעומק את שורשי אנרגית ההרגלים שלנו על מנת לשנותה.

כל אחד מאיתנו נושא את אנרגיות ההרגלים של אבות אבותינו. לתודעה שלנו יש יכולת חזקה לקבל ולספוג אנרגיות מאלו שהגיעו לפנינו ומאלו שנמצאים סביבנו. אנחנו נושאים את האנרגיות האלה בתודעתנו בדמות חמישים ואחת צורות מנטליות שמשתמרות כזרעים, או ביג’ה בסנסקריט. זרעים אלו של אהבה, אושר, חמלה, פחד, שנאה, חרדה וכן הלאה נמצאים מכל אחד מאיתנו.

הפסיכולוגיה הבודהיסטית מחלקת את התודעה לשני חלקים. חלק אחד הוא תודעת המיינד והחלק השני הוא תודעת המאגר. תודעת המיינד, שהפסיכולוגיה המערבית מכנה “השכל המודע”, היא המודעות הפעילה שלנו. מתחתיה נמצאת תודעת המאגר, שמכילה את זרעי חמישים ואחת הצורות המנטליות.

החמש הראשונות נקראות הצורות המנטליות האוניברסליות, משום שהן נוכחות בכל צורה מנטלית אחרת.

מגע, הצורה המנטלית האוניברסלית הראשונה, מתרחשת כאשר איבר חישה ואובייקט נפגשים.

הצורה המנטלית הבאה, תשומת לב, פועלת על ידי משיכתך אל אובייקט מסוים. כאשר אתה שומע קול, תשומת לבך נמשכת אליו. ישנה תשומת לב נאותה ובלתי נאותה, ובעזרת מודעות לכך אפשר לבחור למקד את תשומת הלב בדבר מה מועיל וראוי.

הצורה המנטלית האוניברסלית השלישית, הרגשה, יכולה להיות נעימה, לא נעימה, או נייטרלית. בעזרת מודעות, אפשר לשנות את הרגשות הלא נעימים שלנו לרגשות נעימים, כמו רגש הכרת תודה. כאשר הרגש נעים, אפשר לעצור כל מחשבה ופשוט להישאר במודעות לרגש. אם תוכל להשתחרר ממחשבה כזו או אחרת, תוכל להיות מאושר מאד פשוט מהליכה ברגליים יחפות על החוף, מתחושת החול בין אצבעותיך.

הצורה המנטלית האוניברסלית הרביעית היא תפיסה. כאשר אתה רואה, טועם, שומע או חש משהו, הוא מופיע בשכלך כסימן שמתקשר לשם. כאשר אנחנו רואים דבר מה בעל עלי כותרת וגבעול, השכל מעניק לו את השם “פרח”. אם אנחנו לא מביאים מודעות אל התפיסה שלנו, אנחנו עלולים לא להבחין בטעויות שלה. או אז אנחנו עלולים לבלבל בין חתיכת חבל ובין נחש. אנחנו עלולים לחשוב שאדם מסוים מתעלם מאיתנו כאשר הוא למעשה חירש, או אנחנו עלולים לראות דבר מה ולוחשוב שהוא מסב לנו כאב כאשר הוא למעשה יכול לעורר בנו שמחה. תפיסה שגויה אפשרית תמיד ויכולה לעורר פחד, כעס ורוגז.

הצורה המנטלית האוניברסלית החמישית היא כוונה, שידועה גם ככוח רצון. ישנו מגע עם האובייקט, ישנה ההרגשה לגביו, התפיסה שלו, ואז יש את מערכת היחסים עם האובייקט. אתה מחליט אם להפוך את האובייקט לשלך או לדחות אותו מעליך. הצורה המנטלית החמישית היא ההחלטה שלך אם לקבל או לדחות אובייקט מסוים.

 

שינוי אנרגית ההרגלים

אנרגית ההרגלים שלנו מגיעה מהצורות המנטליות הללו. הזרעים שלהן יוצרים מעברים עצביים שמובילים לסבל או לאושר. כל זרע שמופיע בתודעת המיינד חוזר אל תודעת המאגר כשהוא חזק מתמיד. לדוגמה, כשאתה בא במגע עם דבר מה שמפעיל בך רגש של כעס, השימוש התכוף במעבר העצבי הזה הופך את הכעס להרגל. אבל בעזרת התערבות של תשומת לב מודעת, אפשר למחוק את המעבר העצבי השלילי ולפתוח מעבר אחר, שיוביל להבנה ולאושר.

הדיכאון, הפחד, הקנאה, הייאוש והקונפליקטים הפנימיים הם כולם צורות מנטליות שליליות שתורמות להרגל הבריחה שלכם. אין מה לפחד מהם. אם הם רוצים להופיע, הרשו להם להופיע, הכירו בהם, וחבקו אותם.

אנחנו יכולים לשנות את אנרגית ההרגלים שלנו פשוט בעזרת האינטליגנציה ובעזרת התשוקה שלנו לעשות זאת. צריך רק תובנה, והתובנה מגיע מבחינה מעמיקה. הדרך היחידה לשנות את אנרגית ההרגלים היא על ידי זיהויה, הכרה בה בעזרת מודעות, ותרגול הזמנת זרעים חיוביים על מנת ליצור אנרגיות הרגלים חיוביות.

תשומת לב מודעת עוזרת לנו לזהות את אנרגית ההרגל של הריצה. כאשר אנחנו מבחינים בנוכחותה, אנחנו מחייכים אליה ומשתחררים ממנה. כאשר אנחנו מזהים את אנרגית הרגל הריצה, היא מאבדת מעוצמתה ולא יכולה עוד לדחוף אותנו להמשיך לברוח. או אז יש ביכולתנו לשחרר בקלות את המתח מגופנו.

ישנן אנרגיות הרגלים שקשה מאד לשנות. כשמועכים דף נייר קשה מאד להחליק אותו שוב. יש לו אנרגית הרגל של קימוט. אנחנו דומים בכך. אבל גם האושר יכול להיות אנרגית הרגל. תרגול תשומת לב מודעת מאפשר לנו ליצור אנרגיות הרגלים חדשות, פונקציונליות יותר.

נאמר שאת רגילה להעוות את פניך כשאת שומעת ביטוי כלשהו. לא משום שאת רוצה לעשות פרצוף אלא זה פשוט מתרחש באופן אוטומטי. על מנת להחליף את אנרגית ההרגל הישנה הזאת בחדשה, בכל פעם שאת שומעת את הביטוי הזה את יכולה לנשום מתוך מודעות. בהתחלה הנשימה המודעת יכולה לדרוש ממך מאמץ, משום שהיא עדיין לא מתרחשת באופן טבעי. אבל אם תמשיכי לתרגל, הנשימה המודעת תהפוך לאנרגית הרגל חדשה וחיובית.

 

אי-חשיבה ומעברים עצביים חדשים

תרגול אי-חשיבה הוא הסוד ליצירת הרגלים חדשים. כאשר החשיבה מתקבעת, אובדת החוויה המיידית של מגע ומתרחש מעבר לצורות המנטליות האחרות. מתמעט הסיכוי להימצא כאן ועכשיו, להיות בקשר עם מה שמתרחש בגוף ובסביבה. אז פשוט היו מודעים למגע ולהרגשות. באופן זה תוכלו להיות בקשר עם מרכיבי ההזנה והריפוי, הפיזיים והמנטליים, הזמינים לכם בתוך גופכם ובסביבתכם.

עם התערבות תשומת הלב המודעת יש באפשרותכם למחוק מעבר עצבי שלילי ולפתוח מעבר אחר שמוביל להבנה ולאושר.

נאמר שבכל פעם שאתה מודאג או חרד או מרוגז אתה סותם את ההרגשה הזאת בעזרת פרוסה גדולה של עוגה. זהו הרגל, משום שנוצר לך במוח מעבר עצבי מיוחד לכך. אבל אם תרשה לעצמך לעצור לפני שאתה מגיע אל העוגה, תוכל לזהות גם את הדפוס וגם תחושות אחרות שמתרחשות בגוף ובנפש שלך. אולי תבחין בכך שאתה לא באמת רעב, שלמעשה אתה עצוב או עייף. הרגל הנשימה וההבחנה בעצב שלך יקל על הסבל הזה באופן אפקטיבי יותר מהעוגה, ולא תיאלץ לסבול ממלאות יתר ומעצבנות.

בעזרת עירוב של תשומת לב מודעת וריכוז בתהליך התפיסה, מעבר עצבי חדש יכול להיווצר, שאינו מוביל לסבל אלא להבנה, חמלה, אושר והחלמה. למוח שלנו יש גמישות נוירולוגית, הוא מסוגל להשתנות.

נניח שמישהו אומר משהו שמכעיס אותך. המעבר העצבי הישן שלך רוצה לומר משהו בחזרה כדי להעניש אותו. אבל זה הופך אותך לקורבן של אנרגית ההרגל שלך. במקום זה, את יכולה לעצור, לקבל את הכעס והרוגז שלך, ולחייך לעומתם. בעזרת מודעות את יכולה להביט באדם הזה ולשים לב לסבל שלו. אולי הוא דיבר כך כדי לנסות למצוא לעצמו הקלה. אולי הוא חושב שדיברו כזה יעזור לו לסבול פחות, על אף שלמעשה הוא יגביר את סבלו.

בעזרת שנייה אחת או שתיים של התבוננות וראיית הסבל בזולת, נולדת חמלה. כשהחמלה נולדת הסבל נגמר, ואפשר למצוא משהו לומר שיעזור לאותו אדם. בעזרת תרגול אפשר תמיד לפתוח מעברים עצביים חדשים באופן כזה. כשהם הופכים להרגל, אנחנו קוראים לו הרגל האושר.

כשמפתחים את ההרגל להיות מאושרים, אז כל מה שעושים, אפילו למזוג לעצמך כוס תה, נעשה באופן כזה שיוצר שמחה ואושר.

אנחנו מתרגלים תושמת לב מודעת על מנת להתחבר לעירנות נאותה, להפסיק את החשיבה, וליהנות מההרגשה שמתאפשרת כאן ועכשיו. אנחנו מזהים תנאים רבים לאושר שנמצאים כאן, הרבה יותר מכפי שיכולנו לשער לעצמנו. זה אפשרי. בזמן שאנו פועלים כך, ההחלמה מתרחשת. אנחנו לא צריכים להתאמץ, משום שיש לנו את הרגל האושר.

טיק נהאט האן  Thích Nht Hnh 

נולד ב-11 באוקטובר  1926 הוא נזיר בודהיסטי מזרם הזן, מורה, סופרמשורר ופעיל שלום וייאטנמי. מאז 2011 הוא חי בדורדון שבצרפת. שם הקים כפר (Plom Vilige) כתב למעלה מ 100 ספרים, 40 מהם תורגמו לאנגלית

ספרו “לב ההבנה” יצא לאור בהוצאת פראג

תרגום: רנה וורבין

 

למאמר השני | למאמר השלישי | למאמר הרביעי | למאמר האחרון