השחרור הטבעי מהרגלים

כשמזהים את טבעו האמיתי של המיינד, אומר צוקיני רינפוצ’ה, כל דפוסי ההרגלים משתחררים באופן טבעי במרחב החוכמה. זה כולל את ההרגל האולטימטיבי הידוע כסמסרה.

 

דפוס ההרגל האולטימטיבי הנו הסמסרה – גלגל ההרגל המעגלי של הקיום שגורם לכל הסבל. הקארמה שמניעה את הגלגל – שלושת הרעלים של היקשרות, תוקפנות ובורות – הם למעשה הרגלים מושרשים עמוק של המיינד.

כאשר עייפתם לבסוף מההשתתפות הבלתי מודעת בהצגה היומית של התכנות הסמסרי המורגל, מה יש ביכולתכם לעשות כדי לשנות את המצב? הבודהיזם מלמד שלוש דרכים לחתוך את הקשר אל הסמסרה, מרגע שהחלטתם שזהו דבר שאתם ממש צריכים ורוצים לעשות.

גישה אחת היא לחסום את עולם התופעות ואת ההיקשרות שלכם אליו. זהו נתיב הוויתור. הוא מודגם בציורי השלדים על קירות המקדשים בבורמה ובתאילנד. אלו הן תזכורות עבור נזירי ונזירות תראוואדה להישאר חופשיים מתשוקה ומהיקשרות שצצות בתודעתם. הבעיה היא ששיטה זו של חיתוך האפיזודות הפרטיות של היקשרות בזו אחר זו יכולה להיות אינסופית.

אפשרות נוספת היא לשנות את האופן שבו תופסים את הסמסרה מלכתחילה. במקום לוותר עליה, אפשר להתאמן לפתח חמלה עזה ותובנה על טבעה הריק של הסמסרה. על ידי שינוי האופן האשלתייתי הרגיל של תפיסת התופעות, אפשר לשנות את האופן שבו המיינד מושפע ומגיב לרגשות שליליים ולבלבול. זוהי הגישה היסודית של בודהיזם מזרם המהאיאנה. זהו תרגול עדין שדורש בחינה עצמית סבלנית מרובה ומודעות צלולה למוטיבציות המפעילות אותך.

השיטה השלישית היא לאפשר לסמסרה להופיע ומייד להכיר בכך שזהו ביטוי או תצוגה של חוכמה קדמונית. זוהי הגישה במסורות מדיטציית דז’וגצ’ן ומהמודרה בזרם הוואג’ראיאנה הבודהיסטי.

 בתרגול דז’וגצ’ן, הדבר החשוב ביותר הוא ההכרה במרחב הפנימי, או בריקות. אם יש ביכולתכם לתרגל זאת, כי אז כל תופעה של הסמסרה שתופיעה תתפוגג אל תוך המיינד של החוכמה.

על מנת שדבר זה יתרחש, מידת הכרתכם בטבעו של המיינד צריכה להיות יציבה. אם יש ביכולתכם להשיג זאת, כי אז כל דבר שיופיע בזרם התודעה שלכם – כל רגש, תחושה, משיכה, רתיעה, תפיסת טוב ורע, וכן הלאה – ישוחרר באופן טבעי וללא מאמץ.

הבעיה מתרחשת כאשר התופעות עולות מתוך בלבול ובורות, הן משתלטות על התפיסה והתוצאה היא סבל. יחד עם זאת, אפשר לשחרר באופן טבעי רגשות שליליים מורגלים כמו פחד על ידי כך שמאפשרים להם להתפוגג אל המרחב הפנימי של התודעה. אפשר לעשות זאת משום שמהות הרגשות המורגלים האלו היא למעשה חוכמה.

הנקודה העיקרית היא להרפות מההיאחזות שבתוך הרגש ולראות את טבעו האמיתי. כאשר רגשות מורגלים עולים, לא מדחיקים ולא נלכדים בהם. לא נסחפים לתוך היאחזות בעצמי ובזולת. כאשר פשוט מרשים לרגש להתפוגג, האנרגיה הלכודה בו משתחררת ופורחת כחוכמה.

בעזרת תרגול רציף של טבעו האמיתי של המיינד, אפשר לפתח מודעות עצמית חזקה שבאופן טבעי תמיר רגשות שליליים למהות שמרכיבה אותם. כאשר התופעות עולות, הן משתחררות מעצמן משום שזהות האגו והמיינד המושגי סוף סוף פרשו. או אז טבעו האמיתי של המיינד, שהוא חוכמה, מאפשר להם להתמוסס באופן טבעי במרחב הפנימי.

בדז’וגצ’ן זה נקרא “הנוחות הגדולה”, שבה אפילו מושג המוות הוא בדיחה, רק עוד תופעה ריקה בתכלית. אתה עובר דרך איזה סוג של דלת סודית: כל מה שנסתר ממך בגלל המיינד המושגי וקיבעון האגו, נחשף. אתה מבין שזה היה נגיש לחלוטין וזמין כל הזמן, כטבעך הבסיסי.

טבע המיינד האמיתי לא פועל, לא עושה דבר, לא משנה או מתפקד כאיזה חיסון עדין לתופעות. זהו פשוט מרחב פתוח מאוחד עם אור זוהר. לו היית מעיף אבקת גיר צבעונית באוויר, לא היה לה במה להיאחז או לתפוס. היא היתה צונחת לקרקע באופן טבעי. זה לא שהמרחב עושה משהו. כך הוא פשוט המרחב. טבעו האמיתי של המיינד הוא כזה.

ישנן התפתחויות עוקבות בדג’וקצ’ן, ככל שמעמיקים בחווית מיינד החוכמה ולומדים לשחרר הרגלים ללא מאמץ. שלב השחרור העצמי מושווה להעפת גיר במרחב. השחרור שמגיע עם ההתעלות הוא כמו ציור על מים, והשחרור מתועלת ונזק הוא כמו גנב שנכנס לבית ריק.

כאשר מגיעים לשלב זה, כל מה שעולה נראה ידידותי ואתה לחלוטין חופשי מדאגות. אין לך צורך לקבל, לדחות או לשנות דבר. כל המצגים נתפסים כתופעות של חוכמה טהורה, עולים בספונטניות כמו אנרגיה רבת חמלה מתוך האחדות של אמת מוחלטת ואמת יחסית.

השחרור הטבעי הזה ממחשבות ומרגשות מבוסס על הכרה לא-מושגית במרחב הפנימי. אתה יודע שמהותו של כל רגש מכשיל היא חוכמה טהורה ושהמחשבות עצמן הן ריקות. זה מעניק לך תחושה עמוקה של נינוחות רחבת ידיים, תחושה חסרת דאגה. יש לך ביטחון בכך שכל התופעות יכולות להשתחרר בעצמן באופן טבעי בלי שום צורך בחיסון או בתרופה. אתה חווה את הטוהר האינסופי שנמצא בכל. אין לך צורך לבטל או לנטוש דבר, כיוון שהכל כבר טהור במהותו.

תרגום רנה וורבין

צוקיני רינפוצ’ה TSOKNYI RINPOCHE

הינו מורה למדיטציה ומאסטר ב Kagyu and Nyingma lineages of Tibetan, צוקיני הוא בנו של המורה הטיבטי הגדול Tulku Urgyen, הוא מלמד במנזרים טיבטים בטיבט, ונפאל, מחבר הספר Open Heart,

למאמר הראשון| למאמר השני | למאמר השלישי | למאמר החמישי

סגירת תפריט
×

עגלת קניות