פבר 232017
 

הצעה להתבוננות מזווית אחרת על ההיסטוריה

מאת זאב בן אריה

תחילת התרבות האנושית מאמר שני

לפני 10.000 שנה העולם נראה אחרת: שרידי קרחונים עדיין כיסו חלקים גדולים מאירופה, הנגב היה והסהרה היו ירוקים ובני אדם היו ציידים ולקטים, חיים בקבוצות קטנות, היום אנחנו יודעים שהייתה להם תרבות מתוחכמת, ידע רב, ולפי התיאוריות האלטרנטיביות הם מילאו את תפקידם על פני האדמה כיצורי גשר המביאים אנרגיות גבוהות לכדור הארץ ולשם כך נודדים ממקום למקום בעקבות השכינה. אלא שאז קרה שינוי שהוא אולי החשוב בהיסטוריה

המהפכה החקלאית

לפני 10.000 לערך מתחילה המהפכה החקלאית, בני אדם הופכים להיות חקלאים ויושבי קבע במקום מלקטים וציידים. הם ממציאים את הגלגל, מבייתים את הכבשה, הכלב, שור, פרה, חמור והעז (גמל וסוס באו אחר כך), מטפחים את החיטה והשעורה, אפונה ועדשים, עצי פרי (זית וגפן אחר כך). ומתחילים לעבוד את האדמה. זאת המהפכה הגדולה ביותר בהיסטוריה של העולם ואחת מהנקודות שניתן להצביע עליהם כתחילת התרבות האנושית. היא מתוארת יפה בספר של יובל נח הררי "קיצור תולדות האנושות".

המקום שבו החלה מהפכה זו הוא המזרח התיכון, ובמיוחד ארץ ישראל, על מורדות החרמון מצא אהרונסון את אם החיטה, ממנה פיתחו את זן חיטת התרבות, החיטה היא צמח פלאים שהיווה את מזונו העיקרי של האדם לאחר המהפכה, לא עוד ליקוט שורשים ופירות, ציד חיות ואיסוף בלוטים, אלא מאכל אחיד שנזרע ונקצר בידי אדם. צמח ולו תפוקה גדולה של פרי ודרך קלה להפריד פרי זה מהגבעול. כיום החיטה היא הצמח הנפוץ ביותר על פני כדור הארץ, ולפי נח הררי (קיצור תולדות האנושות) היא זו ששעבדה את האדם ולא להיפך. 

הישוב הקדום בעולם

ביריחו נמצאו שרידי עיר בת יותר מאלף איש מלפני 9000 שנה, עד כה חשבו שהישוב הגדול בעולם מתקופה זו היה בקתל הויוק בטורקיה, והנה יריחו משתווה ואף עולה עליו. נמצא בה מגדל מסתורי העשוי מאבני ענק, הפתח שלו מופנה כלפי הר הקרנטל השולט על הנוף במצוקים מעל העיר והכיוון הוא השקיעה ביום הארוך בשנה, בעיר התגלו גולגולות מכוירות הקבורות מתחת לרצפה (הראש נותק מהגוף עוד קודם לכן, אבל מסכות עם צדפים וקישוטים מופיעים אז, אולי חלק מאמונה ברוחות המתים). הישוב פרח בתקופה הניאוליתי קדם קרמית.

בזמן הזה עמק הירדן היה הרבה יותר פורה, ים המלח יותר גדול ומתוק, חיות רבות שוטטו במרחב, והנחלים הביאו מים מההרים. זה היה גן עדן. ומי יודע מה חשבו והרגישו האנשים שחיו באותה תקופה. תקופת גן העדן נמשכה אלפי שנים. באזור שפך הירמוך נמצאו כפרים בני 8.000 שנה של התיישבות חקלאית ראשונה, בתים, רחובות, ממצא קרמי, צלמיות טין, עיטורים, וקבורה ראשונה מסוגה בעולם.

מקומות אחרים בארץ

הנגב לפני 10.000 שנה נראה כמו הגליל. ירוק ופורח, זה היה סוף תקופת הקרח, הסהרה עדיין הייתה פורייה עם נהרות גדולים וכרי דשא. הקרחונים עדיין לא עזבו סופית את יבשת אירופה. כבר אז לפני 9000 שנה אנחנו מוצאים את ציורי הסלע הראשונים בהרי הנגב, לא רחוק מכרמי עבדת. ציורים שיש אנשים המפרשים אותם כמעין שפה.

בירושלים, לפי השערת המחבר הייתה מעגל אבנים קדום כשאבן השתייה במרכזו. מסביב לירושלים יש שמונה פסגות בצורת מעגל. מעגלי האבנים הקדומים בעולם לא היו עיגול מוסדר, אלא אבנים הממוקמים על גבעות במרחק אחד מהשני, הדוגמא לכך היא cocev camen במקדוניה. מעגל אבנים מלפני 60000 שנה. על כל הר מסביב לירושלים הייתה אבן בולטת, כמו על פסגת הר הצופים או הזיתים, ציון והר המשחה, וכך נוצר המעגל, בדיוק כפי שבימינו אנו ניסו ליצור אותו עם המגדלים והבניינים שמסביב לאגן הקדוש.

בעסול שבעבר הירדן התגלה ציור קיר מדהים של כוכב מתומן לפני 6000 שנה ושרידי תרבות עתיקה, השרידים נמצאים במוזיאון הצרפתי בירושלים. בנחל משמר נתגלה אוצר של המקדש בעין גדי מלפני 6000 שנה, בו כלי נחושת המעורבת עם סגסוגת ארסן, חומר שנמצא רק בקווקז, דבר המעיד על קשרים עם הקווקז באותה תקופה ואולי גם מסחר. באוצר נמצאו כלי נחושת וקודש רבים בהם דגש על קרניים, שרביטים ועטרות.  

בעולם

גם במקומות אחרים בעולם נמצאו תרבויות קדומות, בבלקן זאת תרבות הדנובה, מלפני 6000 ואף 9000 שנה. בבולגריה נמצא אוצר זהב בוורנה מלפני 6500 שנה. אזור הים השחור היה מיושב, הים היה מנותק מהים התיכון ונמוך במאה מטר מכפי שהוא כיום. בגובלק טפקה שבטורקיה נמצאו אתר ומבנים מגליתים ענקיים עם עיטורים ומעגלים בן 9000 שנה. תפישת ההיסטוריה שלנו משתנה ככל שנמצאים יותר דברים מתקופה זו.

אלטרנטיבי

מבחינת ההיסטוריה האלטרנטיבית לא ברור מה גרם למין האנושי להפוך להיות מציידים לקטים לחקלאים. למדע אין לכך הסבר מספק. האגדות הקדומות מספרות על אלים שלימדו את בני אדם את מלאכות החקלאות והבנייה ונתנו להם במתנה את הצמחים ובעלי החיים

שחר ההיסטוריה

לפני כ5000 שנה ואולי קצת יותר התחילה ההיסטוריה כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. זה היה קשור ליצירת ממלכות ראשונות שבהם ערים גדולות, מקדשים, חלוקה מעמדית, דת, ושלטון ריכוזי על שטחים ואוכלוסיות גדולות. המרכיב המכריע לדעת ההיסטוריונים בהתרחשות זו היה תחילת השימוש בכתב שהומצא בו זמנית בשומר – כתב תמונות שהופך להיות כתב היתדות, ובמצרים – ההירוגליפים. האמצעי הזה היה הבסיס ליצירת הממלכות.

התרבות האנושית כבר בתחילתה מגיעה לשיאים אדירים שנדמה שלא חוזרים לאחר מכן. כמה מאות שנים לאחר תחילת ההיסטוריה המצרית, וכבר בזמן השושלת השלישית, נבנים הפירמידות, פסגת ההישגים המצריים מאז ומעולם. בשומר נבנים ערי ענק וזיקורות – סוג של פירמידות. הממלכות הקדומות מגיעות לשיאים של אמונה, תיאולוגיה, דבקות וליכוד, וכמו בבנייה זה קורה בהתחלה ולא מצליחים לחזור לכך לאחר מכן.

בשומר ומצרים נדמה כאילו אין רציפות היסטורית של התפתחות, אלא התרבות מופיעה בכל עוצמתה ומורכבותה מיד בתחילתה, יש מאין. וזה מוביל לתיאוריות אלטרנטיביות על כך שגורמים חיצוניים כגון יצורים תבוניים מהחלל או נציגי תרבויות קודמות מפותחות יותר שאיננו יודעים עליהם, הם אלו שגרמו להופעה פתאומית זו של שיאי תרבות, ארגון ומחשבה אנושיים. מה גם שהתרבויות העתיקות עצמם מדברות על בני אלים, אלים, דמויות אגדתיות שלימדו את בני האדם את דרכיהם ועזרו ביצירת עולם חדש.

במצרים זהו הורוס, הופעה אלוהית אבל גם מלך ראשון שמלמד בני אדם איך לבנות, לכתוב, לחיות בערים, מסתרי הדת, חקלאות וארגון החברתי, אל אדם שמתגלם בדמותו של הפרעה. בגרסאות אחרות זהו תחות – הרמס אל הידע, ובשומר אנליל ואנכי. ייתכן ודמויות האגדתיות לא היו איש אחד אלא נציגים של בית ספר שבו ידע מתקדם והוא ממשיך להתקיים במשך אלפי שנות הממלכה.

הופעת התרבות בישראל

בישראל לפני 5000 שנה מופיעים ערים גדולות יש מאין, הגדולה שביניהם היא חצור, עיר כל ממלכות, ובה גרים קרוב ל20.000 איש, מספר עצום במושגים של אותה תקופה (בממפיס בירת מצרים היו 30.000 איש, ובאור בשומר 60.000) המקימים סוללות עפר אדירות, מקדשים ועוד. בנוסף לחצור יש את מגידו, תל שבע, דן, עכו, יפו, ערד, וכנראה שגם ירושלים, כולם ערים עתיקות.

לא הרבה ידוע על ערי הארץ בתקופות תחילת התרבות האנושית, לאחרונה נמצא שבר ספינקס מצרי מזמן מיקרינוס – אחד מבוני פירמידות גיזה (הקטנה), בכניסה לארמון העיר חצור ועליו כתובת "אהוב האלוהים… שנותן לו חיי נצח". האם ייתכן שהיה קשר בין מצרים וחצור באותה תקופה? 
לפי החוקרים הפסל הובא אחר כך. כדאי לציין שבחצור התגלו כתבי יתדות קדומים מתקופת ברונזה תיכונה בית (לפני כ4000 שנה), כולל עותק של חוקי חמורבי, והיא הייתה כנראה מרכז לימוד ופולחן אזורי.

לפי הארכיאולוגים העיור של ארץ ישראל התחיל בברונזה קדומה בית (2900-2600 לפנה"ס) והוא הביא ליצירת ערים עם רחובות מתוכננים, מרכזי פולחן, ארמונות ומבני ציבור, רובעי מגורים ומלאכה, וזה מזכיר מאד את מצרים. לפי כתבים אלטרנטיביים שונים בירושלים מתקיים בית ספר אזוטרי שהנציג שלו הוא מלכיצדק המופיע בסיפור של אברהם ככוהן לאל עליון. 

הופעת התרבות בשאר העולם

למרות התאריך המדויק של תחילת התרבות, הרי שבעולם יש ממצאים מזמנים קודמים יותר המראים על רמה חומרית ותרבותית גבוהה, בוורנה שבבולגריה נמצא אוצר זהב בבית קברות המתוארך ל4500 לפנה"ס (האוצר מוצג במוזיאון בסופיה). זה מצביע על ריבוד מעמדי, קשרי מסחר, פעילות יצור זהב מקומית, ואמונה דתית כלשהי. גם במקומות אחרים בבלקן כגון קוסב קמאן, לפנסקי וויר, רואים שרידי תרבות עתיקה וכיום מקבלים קיומה של תרבות דנובית מלערך 6000 לפנה"ס. ותרבויות נוספות ברחבי העולם.

אלא שההופעה כמו מצרים ושומר כממלכות גדולות בעלות מבנים אדירים והישגים תרבותיים בקנה מידה גדול, לא רואים לפני כן

התיאוריות האלטרנטיביות

התיאוריות האלטרנטיביות טוענות שלא ייתכן שמצרים הופיעה יש מאין , אלא היא הרבה יותר עתיקה ממה שחושבים וחלקים גדולים ממנה, העתיקים יותר, קבורים עדיין בחול. מצרים הייתה מושבה של תרבות מתקדמת יותר שהתקיימה באטלנטיס, כפי שטוען אפלטון. והיוצרים שלה היו שכבה משכילה של כוהנים ומוארים שהתקיימה במקביל להמונים במרכזי החניכה והמקדשים העתיקים והייתה קשור למשפחת הפרעה.

גם השומרים הם הופעה של תרבות קדומה יותר והתפתחו בזכות עזרה של חוצנים, תרבויות עתיקות מתקדמות ולא ידועות, ולהיסטוריונים יש רק ידע מעט ולא ברור עליהם

נכתב על ידי

זאב בן אריה

זאב בן אריהמורה דרך, טייל, מרצה וסופר, שהוביל עשרות מסעות רוחניים ברחבי העולם. מדריך בכיר, מרצה וחוקר דתות. בעל חברת תרבויות עולמי המוציאה טיולים מיוחדים בארץ ובחו"ל. חבר אישי של דמנהור מזה 12 שנה ומחבר הספרים: "מקדש אדם" ו"לאהוב יותר".

התייר הרוחני הינו מיזם של פראג פראג הוצאה לאור ותרבויות עולמי המציע לכם טיולי עומק וחוויה  מיוחדים במינם בארץ , ובמקומות בעלי משמעות רוחנית עמוקה בעולם.

 

למאמר הראשון בסדרה

למאמר השלישי בסדרה

למאמר הרביעי בסדרה