מרץ 032017
 

תחילת התרבות האנושית 3

במאמרים תמצאו הן את התפישות ה"רגילות" והן את אלו האלטרנטיביות
מאמר זה נוגע בהיסטוריה הפי שהיא מוכרת לנו כיום המתחילה עם שומר במסופוטמיה ומצרים. אמונתו החזקה של המחבר, המבוססת על מחקר וידע רב, היא שישנם פרקים רבים ולא ידועים בהיסטוריה האנושית שיתבררו עם הזמן ויצירו תמונה אחרת מכפי שמוכר להיסטוריונים כיום.

שחר ההיסטוריה

לפני כ- 5000 שנה ואולי קצת יותר התחילה ההיסטוריה כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. זה היה קשור ליצירת ממלכות ראשונות שבהם ערים גדולות, מקדשים, חלוקה מעמדית, דת, ושלטון ריכוזי על שטחים ואוכלוסיות גדולות. המרכיב המכריע לדעת ההיסטוריונים בהתרחשות זו היה תחילת השימוש בכתב שהומצא בו זמנית בשומר – כתב תמונות שהופך להיות כתב היתדות, ובמצרים – ההירוגליפים. האמצעי הזה היה הבסיס ליצירת הממלכות.

התרבות האנושית כבר בתחילתה מגיעה לשיאים אדירים שנדמה שלא חוזרים לאחר מכן. כמה מאות שנים לאחר תחילת ההיסטוריה המצרית, וכבר בזמן השושלת השלישית, נבנים הפירמידות, פסגת ההישגים המצריים מאז ומעולם. בשומר נבנים ערי ענק וזיקורות – סוג של פירמידות. הממלכות הקדומות מגיעות לשיאים של אמונה, תיאולוגיה, דבקות וליכוד, וכמו בבנייה זה קורה בהתחלה ולא מצליחים לחזור לכך לאחר מכן.

בשומר ומצרים נדמה כאילו אין רציפות היסטורית של התפתחות, אלא התרבות מופיעה בכל עוצמתה ומורכבותה מיד בתחילתה, יש מאין. וזה מוביל לתיאוריות אלטרנטיביות על כך שגורמים חיצוניים כגון יצורים תבוניים מהחלל או נציגי תרבויות קודמות מפותחות יותר שאיננו יודעים עליהם, הם אלו שגרמו להופעה פתאומית זו של שיאי תרבות, ארגון ומחשבה אנושיים. מה גם שהתרבויות העתיקות עצמם מדברות על בני אלים, אלים, דמויות אגדתיות שלימדו את בני האדם את דרכיהם ועזרו ביצירת עולם חדש.

במצרים זהו הורוס, הופעה אלוהית אבל גם מלך ראשון שמלמד בני אדם איך לבנות, לכתוב, לחיות בערים, מסתרי הדת, חקלאות וארגון החברתי, אל אדם שמתגלם בדמותו של הפרעה. בגרסאות אחרות זהו תחות – הרמס אל הידע, ובשומר אנליל ואנכי. ייתכן ודמויות האגדתיות לא היו איש אחד אלא נציגים של בית ספר שבו ידע מתקדם והוא ממשיך להתקיים במשך אלפי שנות הממלכה.

הופעת התרבות בישראל

בישראל לפני 5000 שנה מופיעים ערים גדולות יש מאין, הגדולה שביניהם היא חצור, עיר כל ממלכות, ובה גרים קרוב ל20.000 איש, מספר עצום במושגים של אותה תקופה (בממפיס בירת מצרים היו 30.000 איש, ובאור בשומר 60.000) המקימים סוללות עפר אדירות, מקדשים ועוד. בנוסף לחצור יש את מגידו, תל שבע, דן, עכו, יפו, ערד, וכנראה שגם ירושלים, כולם ערים עתיקות.

לא הרבה ידוע על ערי הארץ בתקופות תחילת התרבות האנושית, לאחרונה נמצא שבר ספינקס מצרי מזמן מיקרינוס – אחד מבוני פירמידות גיזה (הקטנה), בכניסה לארמון העיר חצור ועליו כתובת "אהוב האלוהים… שנותן לו חיי נצח". האם ייתכן שהיה קשר בין מצרים וחצור באותה תקופה? 
לפי החוקרים הפסל הובא אחר כך. כדאי לציין שבחצור התגלו כתבי יתדות קדומים מתקופת ברונזה תיכונה בית (לפני כ4000 שנה), כולל עותק של חוקי חמורבי, והיא הייתה כנראה מרכז לימוד ופולחן אזורי.

לפי הארכיאולוגים העיור של ארץ ישראל התחיל בברונזה קדומה בית (2900-2600 לפנה"ס) והוא הביא ליצירת ערים עם רחובות מתוכננים, מרכזי פולחן, ארמונות ומבני ציבור, רובעי מגורים ומלאכה, וזה מזכיר מאד את מצרים. לפי כתבים אלטרנטיביים שונים בירושלים מתקיים בית ספר אזוטרי שהנציג שלו הוא מלכיצדק המופיע בסיפור של אברהם ככוהן לאל עליון. 

הופעת התרבות בשאר העולם

למרות התאריך המדויק של תחילת התרבות, הרי שבעולם יש ממצאים מזמנים קודמים יותר המראים על רמה חומרית ותרבותית גבוהה, בוורנה שבבולגריה נמצא אוצר זהב בבית קברות המתוארך ל4500 לפנה"ס (האוצר מוצג במוזיאון בסופיה). זה מצביע על ריבוד מעמדי, קשרי מסחר, פעילות יצור זהב מקומית, ואמונה דתית כלשהי. גם במקומות אחרים בבלקן כגון קוסב קמאן, לפנסקי וויר, רואים שרידי תרבות עתיקה וכיום מקבלים קיומה של תרבות דנובית מלערך 6000 לפנה"ס. ותרבויות נוספות ברחבי העולם.

אלא שההופעה כמו מצרים ושומר כממלכות גדולות בעלות מבנים אדירים והישגים תרבותיים בקנה מידה גדול, לא רואים לפני כן

התיאוריות האלטרנטיביות

התיאוריות האלטרנטיביות טוענות שלא ייתכן שמצרים הופיעה יש מאין , אלא היא הרבה יותר עתיקה ממה שחושבים וחלקים גדולים ממנה, העתיקים יותר, קבורים עדיין בחול. מצרים הייתה מושבה של תרבות מתקדמת יותר שהתקיימה באטלנטיס, כפי שטוען אפלטון. והיוצרים שלה היו שכבה משכילה של כוהנים ומוארים שהתקיימה במקביל להמונים במרכזי החניכה והמקדשים העתיקים והייתה קשור למשפחת הפרעה.

גם השומרים הם הופעה של תרבות קדומה יותר והתפתחו בזכות עזרה של חוצנים, תרבויות עתיקות מתקדמות ולא ידועות, ולהיסטוריונים יש רק ידע מעט ולא ברור עליהם

נכתב על ידי

זאב בן אריה

זאב בן אריהמורה דרך, טייל, מרצה וסופר, שהוביל עשרות מסעות רוחניים ברחבי העולם. מדריך בכיר, מרצה וחוקר דתות. בעל חברת תרבויות עולמי המוציאה טיולים מיוחדים בארץ ובחו"ל. חבר אישי של דמנהור מזה 12 שנה ומחבר הספרים: "מקדש אדם" ו"לאהוב יותר".

התייר הרוחני הינו מיזם של פראג הוצאה לאור ותרבויות עולמי המציע לכם טיולי עומק וחוויה  מיוחדים במינם בארץ , ובמקומות בעלי משמעות רוחנית עמוקה בעולם.

למאמר הראשון בסדרה

למאמר השני בסדרה

למאמר הרביעי בסדרה