פבר 232017
 

הצעה להתבוננות מזווית אחרת על ההיסטוריה

מאת זאב בן אריה

תחילת התרבות האנושית מאמר ראשון

תחילת האדם

המינים השונים של בני האדם קיימים כבר שנים וחצי מיליון שנה והופיעו לראשונה באפריקה, אלא שהם לא נראו והיו כפי שאנחנו כיום. ברחבי העולם הופיעו סוגים שונים כגון הומו ארקטוס במרחבי אסיה, הומו אביליס באפריקה, ניאנדרטליים באירופה, הומו סולואנזיס באינדונזיה. ועוד. לפי המחקר המוצא הקדום היה האוסטרלופיתקוס (קוף אדם דרומי).

המאפיינים המבדילים בני אדם מקופים הם: מוח גדול יחסית (המוח של ההומו ספיאן גדול פי שבע מאשר יונקים אחרים), פחות שרירים, הליכה זקופה, רחם צר, ראש מגודל. תקופת גידול ילדים ארוכה. מבנה ידיים ייחודי. הוא גם למד להשתמש באש כנראה לפני מיליון וחצי שנה וגם בכלי אבן ועץ (העדויות הראשונות לשימוש באש הם בגשר בנות יעקב לפני 800.000 שנה). השימוש באש אפשר בישול מזון וזה מצדו אפשר התקצרות המעיים והגדלת המוח האנושי במקום זה. התפתחות ההומו ספיאן לפני 200.000 שנה קשורה להפיכת הבישול באש למנהג קבוע לפני 300.000 שנה.

הומו ספיאן

ההומוספיאנס הופיע באפריקה לפני 200.000 שנה והחל להתפשט בשאר העולם לפני 70.000 לערך, יודעים זאת לפי מציאת שלדים. עובדה זאת מעניינת מכמה בחינות: ראשית דבר אם ההומו ספיאן היה מוגבל לשטח אדמה ספציפי במשך 130.000 שנה, ייתכן והוא התקיים גם ביבשת שאיננה כיום, הלא היא אטלנטיס או למוריה, במקביל או לפני כן. התפוצה המוגבלת למשך זמן כל כך ארוך באזור מוגבל מעוררת שאלות, מדוע הוא לא התפשט לפני כן? האם היה צריך לחכות להרשאה?

במאה ה19 הועלתה השערה על קיומה של יבשת בין מדגסקר והודו, הלא היא למוריה הקרויה על שם הקופים הלמורים הנמצאים במדגסקר וששלדים שלהם התגלו בהודו. הדמיון בין שתי המקומות הצביע על גשר יבשתי. הייתה זו הלנה בלבצקי שטענה שבלמוריה הייתה תרבות אנושית מתקדמת קדומה. 
כך או כך ההתחלה של נדודי ההומו ספיאן מאפריקה והשתלטותו על העולם קשורים לתחילת השימוש בשפה, דבר הבא לידי ביטוי באמנות, מנהגי הקבורה והתנהגויות מורכבות יותר של חברה אנושית. בכדי לצאת מאפריקה ולעבור למקומות אחרים בעולם חייבים היו ההומו ספיאנים הראשונים לעבור דרך ארץ ישראל, שם הם פגשו לראשונה את האדם הנאנדרטלי, בישראל מוצאים שרידים שלו, ובמערת מנות בגליל מצאו ישוב משותף של ניאנדרטליים וספיאנים. שני סוגי האדם יכלו להזדווג זה עם זה, וכנראה שיש בנו מעט גנים ניאנדרטליים, למרות שמין אנושי זה נכחד לפני קרוב ל30.000 שנה מסיבות לא ברורות.

הניאנדרטליים התקיימו חצי מיליון שנה, והותאמו יותר מאתנו למזג אוויר קר. הם היו חזקים ובעלי קיבולת מוח גבוה יותר, השתמשו בכלים ואש, דאגו לנכים וקברו מתים. אלא שנעלמו ללא הסבר מספיק. 
פעמיים יצא ההומו ספיאן מאפריקה לכבוש את העולם, אלא שבפעם הראשונה לפני 100.000 שנה הוא נכשל ונכחד. בפעם השנייה לפני 70.000 הצליח, כנראה בזכות היכולות הלשוניות והקוגניטיביות.

הייתכן שמישהו התערב והשתיל גנים בסוג מסוים של הומינידים, מנסה זיווגים שלהם, וגורם למהפך תודעתי, קפיצת מדרגה של המצאת שפה, ואז משהניסוי הוכתר בהצלחה אפשר היה להיפטר מהניאנדרטליים?

התיאוריות האלטרנטיביות הרוחניות טוענות להתערבות חיצונית של אנשים מחוץ לכדור הארץ או ציוויליזציות קדומות מפותחות שהגיעו מיבשות ששקעו. אם כך הדבר הרי שזה קרה באזור ישראל ומסביר את הסיפור בספר חנוך על בני האלוהים שיורדים בהר חרמון במטרה להזדווג עם בנות אדם ואת הסיפורים בתנ"ך על רפאים – ענקים.

המהפכה הלשונית

לפי המדענים הרי שלפני כ60.000 שנה הופיעו דרכי מחשבה ודיבור חדשות, אולי בגלל מוטציות גנטיות ששינו את המבנה הפנימי של המוח (ולא את החיצוני או גודלו). במילים אחרות מישהו התעסק לנו במוח ושינה את חיווט החוטים. המדע טוען שזה מקרה, ואילו ההיסטוריה האלטרנטיבית טוענת ליד מכוונת. הדבר החדש שהופיע הוא כמות המידע והמורכבות של השפה שהתייחסה לחברה, וגם לדברים שלא קיימים במציאות, יוצרת מציאות חדשה מדומיינת, "שפה פיקטיבית". זה אפשר ליצור מיתוסים משותפים.

השפה יצרה חברות שמתייחסות באופן אינטימי לעצמם, במספרים של עד 150 איש. השפה הפיקטיבית אפשרה יצירת חברות גדולות יותר. זאת תחילת התרבות. מעניין לציין שבפסיכולוגיה של הדת מדברים על כך שיש לנו שני אזורים במוח הקולטים את המציאות: האחד זה הקליטה החושית, מה אני רואה? והשני זה בקליפת המוח, מה זה אומר? 
לדוגמא: אם מישהו אומר לי בוקר טוב. אז חלק אחד במוח קולט את המעשה, וחלק שני מנסה לפרש את הכוונה שמאחורי זה? מה מצבו של האדם המדבר? הטון שבא עם זה ומשמעותו? וכו'

השפה אפשרה להומו ספיאן לסחור ולתקשר עם קבוצות רחוקות.

נכתב על ידי
זאב בן אריה

זאב בן אריה – מדריך בכיר, מרצה וחוקר דתות.מורה דרך, טייל, מרצה וסופר, שהוביל עשרות מסעות רוחניים ברחבי העולם. מדריך בכיר, מרצה וחוקר דתות. בעל חברת תרבויות עולמי המוציאה טיולים מיוחדים בארץ ובחו"ל. חבר אישי של דמנהור מזה 12 שנה ומחבר הספרים: "מקדש אדם" ו"לאהוב יותר".

התייר הרוחני הינו מיזם של פראג פראג הוצאה לאור ותרבויות עולמי המציע לכם טיולי עומק וחוויה  מיוחדים במינם בארץ , ובמקומות בעלי משמעות רוחנית עמוקה בעולם.

 

למאמר השני בסדרה

למאמר השלישי בסדרה

למאמר הרביעי בסדרה